Als je een product gaat lanceren, dan wil je natuurlijk dat dit een succes wordt. Daarom moet je een productlancering planmatig aanpassen. Net als bij de lancering van een raket. In deze blog vertel ik je welke 10 stappen jij moet ondernemen op weg naar een succesvolle productlancering.

Voordat je begint

Aan de lancering van een raket gaat een heel test en review proces vooraf. Het lanceerproces start dagen eerder met een strak gecontroleerde flow met go/no go momenten. Op die manier is iedereen bij de lancering ook echt ‘ready for lift off’.

Bij een productlancering staan weliswaar geen mensenlevens op het spel, maar de impact van een mislukte lancering op een startup is enorm. Alle tijd, geld en inspanning zijn dan voor niets geweest.

In 10 stappen naar een productlancering

Hoe pak je de lancering van het eerste product van jouw startup planmatig aan? Wat zijn de stappen die nodig zijn voor een succesvolle lancering? Hieronder noem ik 10 stappen die jouw startup moet nemen op weg naar een succesvolle productlancering.

Stap 1: Bepaal wie je klant is

Als je weet wie je klant is, dan kun je jouw product makkelijker in de markt zetten. Zonder een goed beeld van je ideale klant, is je productlancering gedoemd te mislukken.

Stap 2: Bepaal welke probleem hij of zij heeft

42% van de startups gaat failliet omdat hun product geen probleem oplost. Nog eens 31% faalt omdat hun oplossing niet aan de eisen van de klant voldoet. Het is dus belangrijk om goed te begrijpen wat het probleem van je klant is voordat je jouw product lanceert.

Stap 3: Bepaal wat jouw oplossing is voor dat probleem

Elk product wat succesvol gelanceerd wordt, is een oplossing voor een klant probleem. Anders komt het niet van de grond. Daarom moet je bepalen wat jouw oplossing is en hoe die het probleem van je klant oplost.

Stap 4: Bepaal hoe de klant jouw oplossing gaat kopen

Een goede distributiestrategie is een essentieel onderdeel van elke productlancering. Je kunt je product verkopen in je webshop of via platformen als Amazon of Bol.com. En als je een product voor de zakelijke markt hebt, is het belangrijk dat je een passend platform om je klant te bereiken met jouw product.

Stap 5: Bepaal welke systemen je nodig hebt voor de verkoop

Geen enkel product kan tegenwoordig nog gelanceerd worden zonder dat er IT bij komt kijken. Behalve een website en misschien een app, kun je dan ook denken aan een CRM systeem of je boekhouding. Het maakt je productlancering gemakkelijker als je vooraf goed nadenkt over hoe die systemen met elkaar gaan samenwerken.

Stap 6: Bepaal hoe je verpakking eruitziet

Je weet dat een goede verpakking je helpt om je product veilig bij je klant te krijgen. Daarnaast is het een mooie manier om ervoor te zorgen dat je naamsbekendheid vergroot wordt. Tot slot kan een goede verpakking helpen om het leveringsgedeelte van je klantreis mooier of leuker te maken (denk aan Coolblue).

Stap 7: Bepaal je prijs

Het bepalen van de juiste prijs voor jouw product is belangrijk voor het slagen van je productlancering. Bij een te lage prijs verlies je geloofwaardigheid. Bij een te hoge prijs koopt niemand je product. De juiste prijs is de prijs waarvan mensen ‘m nog net acceptabel vinden.

Stap 8: Bepaal je lanceerbudget

Een productlancering kost geld voor het maken van het product, maar ook voor de marketing eromheen. Daarom is een goed budget belangrijk om je productlancering tot een succes te maken. Reserveer daarbij tenminste 25% voor marketingactiviteiten.

Stap 9: Bepaal je lanceerdatum

Bepaal een lanceerdatum voor je start. Dat geeft je een deadline om op te sturen. Zonder die datum komt je lancering er niet.

Stap 10: Bepaal hoe je een succesvolle lancering viert.

Een productlancering is een goede reden om het te vieren. Dus organiseer een launch party. Het is een mooie mogelijkheid om belangrijke mensen uit je branche, influencers en potentiele klanten te laten weten dat je product er nu echt is.

Meer weten?

Met deze stappen heb je een grote kans dat jouw productlancering bij de 4% hoort die wel slaagt. Wil je meer weten over wat er allemaal komt kijken bij een geslaagde productlancering? Schrijf je dan hieronder in voor Launch Stories. Je krijgt dan elke maand een nieuwsbrief met verhalen over geslaagde en minder geslaagde lanceringen van andere startups. 

Ontvang

Launch Stories

Schrijf je in en krijg elke 2 weken een nieuwe launch story in je mailbox.

True Story Company contactform

Dank je wel, je ontvangt nu Launch Stories

Pin It on Pinterest