True Story Company transparant

Hoe werkt “working backwards” bij jouw productlancering?

Hoe werkt “working backwards” bij jouw productlancering?

Helpt achteruit werken, oftewel “working backwards”, bij een productlancering? Jazeker, en bij Amazon doen ze dat al jaren met veel succes. Bij hen begint een productlancering met het schrijven van een persbericht en de FAQ. Bij de rest van deze methode draait alles om de voorbereiding. 

Tijd dus voor een inkijkje in hoe die methode werkt, zodat jij kunt bepalen of je ‘m kunt gebruiken bij jouw productlancering.

Waarom zou je working backwards moeten toepassen?

De manier van werken bij Amazon heeft drie belangrijke voordelen. Het schrijven van een persbericht en de antwoorden op veel gestelde vragen dwingt je namelijk om heel precies te formuleren welk probleem je precies gaat oplossen.

Daarnaast moet je visualiseren hoe het product eruitziet als je het lanceert. Daardoor kun je als het product klaar is, beter beoordelen of het aan de eisen van je ideale klant voldoet.

Het derde voordeel is dat je van tevoren goed hebt nagedacht over hoe je het product gaat bouwen, aan welke eisen het moet voldoen en hoe de planning er dan uit ziet.

Hoe werkt working backwards dan?

Voordat je aan de daadwerkelijke bouw van het product begint, zijn er vijf essentiële stappen. Het doorlopen van deze stappen zorgt ervoor dat je een product bouwt waar vraag naar is op basis van een duidelijk plan met financiering.

Stap 1: stel een persbericht op en beantwoordt veel gestelde vragen

De eerste stap van de voorbereiding is dus het schrijven van een persbericht en veel gestelde vragen op basis van je product dat klaar voor verzending is.

Uiteraard weet je in deze fase nog niet alle vragen en zeker niet alle antwoorden. Die kun je in een latere fase aanvullen.

Let er bij het schrijven van het persbericht op dat dit geen reclamemateriaal is. Het document moet feitelijk omschrijven welk probleem het product oplost, voor wie en hoe dat ongeveer werkt.

Stap 2: laat andere mensen je productidee beoordelen.

Tijdens de tweede stap laat je jouw product idee beoordelen door mensen in je omgeving. Dat kunnen mensen uit je netwerk zijn en natuurlijk ook startup coaches. Hierbij moet je kijken naar de technische, operationele en commerciële haalbaarheid van je idee.

In deze fase heb je de mogelijkheid om te kijken of je persbericht en FAQ-document genoeg overtuigingskracht hebben. Met andere woorden: Is dit probleem nou echt groot genoeg om op te lossen? Zelf raad ik je aan om ook een totale outsider naar je idee te laten kijken. Dat geeft je een objectieve frisse blik en nieuwe inzichten.

Stap 3: definieer de oplossing

Bij stap 3 begint de working backwards ontdekkingsreis van je productlancering pas echt. Dat is de fase waarin je gaat bepalen wat je oplossing inhoudt, mede op basis van de feedback van de vorige stap. Daarnaast bepaal je in deze fase wat er precies nodig is om van je oplossing een daadwerkelijk product of dienst te maken. Daarnaast is deze fase geschikt om te kijken of je investeerders kunt vinden die je willen helpen om je product naar de markt te brengen.

Stap 4: stel een bouwplan op

Stap 4 is het opstellen van een bouwplan voor je oplossing. Daarbij is het van belang om dit gefaseerd te doen en te bepalen hoe die fases er dan uit zien. Uiteraard moet je daarbij bepalen wanneer een fase succesvol is afgerond zodat je door mag naar de volgende. Dat voorkomt vervelende verrassingen tijdens de bouw.

Stap 5: maak een detailplanning voor de bouw van je product

Op basis van dit plan, kun je in stap 5 een meer gedetailleerde planning maken van alle stappen en de taken die daarbij horen.

Vanaf nu gaat working backwards je productlancering vooruit helpen

Je hebt nu alle bouwstenen die je nodig hebt om een product succesvol te lanceren. Tijd om je product te gaan maken. Let er wel op dat je ontbrekende antwoorden op veel gestelde vragen aanvult en dat je het persbericht aanpast op basis van nieuwe informatie.

Wil je jouw product idee op haalbaarheid laten beoordelen?

Speciaal voor startups die hun product idee willen laten beoordelen op operationele en commerciële haalbaarheid of die behoefte hebben aan een frisse blik is er de Launch Strategy Call. Op basis van je persbericht en antwoorden op veel gestelde vragen help ik je om je idee verder uit te werken totdat het klaar is om aan investeerders te worden voorgelegd. 

Share :

nl_NL

Pin It on Pinterest

Subscribe to Launch Stories

Enter your name and e-mail to learn about product launch related topics like marketing, planning, social media, risk management, planning and funding.