True Story Company transparant

Hoe beperk je het risico voor een investeerder in jouw startup?

Hoe beperk je het risico voor een investeerder in jouw startup?

Voordat een investeerder geld in je startup steekt, kijkt hij of zij vooral naar de hoeveelheid risico die hij loopt. Heb je een goed product, de juiste markt, een goed team? Het zijn allemaal vragen die een rol spelen bij de investeringsbeslissing.

Maar dit is beslist niet het enige waar een investeerder naar kijkt. In deze blogpost ga ik je daarom vertellen waar investeerders in het algemeen op letten voordat je in je startup gaan investeren. En ik vertel je ook wat de rol is die risico speelt bij het aangaan van een investering.

Hoe beperk je het risico voor een investeerder in jouw startup?

De rol van risico bij investeren in een startup

Om met het laatste te beginnen, investeerders in startups nemen sowieso grote risico’s. Want meer dan de helft van de startups haalt de 5 jaar niet, product-market fit (een noodzakelijke voorwaarde voor succes) is slechts voor 20% van de succesvol gelanceerde producten weggelegd, en dan zijn er nog veel andere oorzaken waardoor die gouden bergen een allerminst zekere bestemming zijn.

Spreiden

Het belangrijkste middel van een startup investeerder om zijn risico te verminderen is: spreiden. Investeren in zoveel mogelijk startups waardoor de kans dat er een is die een mega succes wordt, groter is. Met die ene klapper (in positieve zin) kunnen dan de tegenvallers elders worden goedgemaakt. 

Risk Appetite

Dat een investeerder kijkt naar de verhouding tussen het rendement en het genomen risico, weet je waarschijnlijk wel. Wat hierbij belangrijke rol speelt is risk appetite. Dat is de hoeveelheid en het type risico wat een investeerder wil nemen.

Risk appetite kan dan bijvoorbeeld betekenen dat een investeerder niet of juist wel in een bepaalde branche wil zitten. Bijvoorbeeld omdat een investeerder zelf uit de branche komt of er veel vanaf weet. Het kan ook betekenen dat ze alleen heel vroeg erbij willen zijn, bijvoorbeeld met Seed Capital. Of juist pas beginnen met investeren als een product al gelanceerd is (Series A of nog later). Tot slot kan het ook gaan over het maximale bedrag wat ze per startup willen investeren.

De X-factor

Het is een mythe dat een x-factor noodzakelijk is voor startups. Dat komt omdat een te grote x-factor kan leiden tot veel concurrentie. En dat kost marktaandeel en winstmarge.  De X-factor waar investeerders wel dol op zijn is als je product moeilijk te kopiëren is. Dat zorgt voor een natuurlijke bescherming tegen concurrentie.

Maar de x-factor kan ook op een andere manier een rol spelen. Het menselijk brein houdt namelijk niet van afwijkingen. En dat geldt dus ook voor investeerders in startups. Die kammen een businessplan uit op zoek naar redenen om niet in die startup te investeren. Of, naar redenen waarop andere mensen afhaken maar die ze zelf niet erg vinden. Dat zijn namelijk de zaken waarvan ze later tegen hun concullega’s kunnen opscheppen “dat heb ik je toch gezegd?”

Hoeveel X-factor je nodig hebt, is heel erg persoonlijk. Dat maakt ook dat het vinden van de juiste investeerder in je startup heel moeilijk is.

Runway

Een andere indicator van risico voor een investeerder in een startup in dit verband is het fenomeen runway. Dat is de hoeveelheid tijd die de startup nog heeft op het moment van investeren. Heel in het algemeen geldt dat je misschien niet te vroeg moet starten met zoeken naar investeerders maar dat laat starten beslist een slecht idee is.

Denk hierbij aan het repareren van het dak als de zon schijnt. Want als het regent kan er schade optreden. Hetzelfde geldt voor te weinig runway. Bij geldgebrek doen mensen hele rare dingen en leidt spanning tot hele nare situaties met medewerkers en eigendommen.

En het zal je verbazen hoe aantrekkelijk je bent als je nog genoeg geld hebt en dus niet onmiddelijk geld nodig hebt. Investeerders in een startup willen de tijd hebben om goed te kijken naar een investering. Daarnaast speelt bij sommige fondsen ook timing een rol. Ze moeten de ingelegde gelden binnen een bepaalde tijd beleggen. 

Exit

Als investeerders ergens allergisch voor zijn dan is het dat ze vastzitten. Er zijn namelijk altijd nieuwe kansen met nieuwe startups. Dus aan het einde van de horizon moet er op zijn minst, de mogelijkheid zijn om het geld uit de startup te halen. Liefst natuurlijk met een enorm rendement dankzij een IPO, maar in ieder geval moet er een exit zijn.

Wat bij investeerders als een red flag functioneert is als er bestaande aandeelhouders uit de onderneming willen stappen. Daar kunnen goede redenen voor zijn, maar de ervaring leert dat dit heel zeldzaam is. Zeker als er founders uit willen stappen, zul je (behalve bij een IPO) een heel goed verhaal moeten hebben. In die zin werkt een exit dus ook negatief.

Je team

Elk bedrijf is zo goed als de mensen die erin werken. Daarom is een investering in een startup dus ook een investering in de mensen. En het belang van een team is bijna niet te overschatten. Als alle signalen op groen staan maar een investeerder heeft geen vertrouwen in het team, dan is de kans op een investering klein.

Je Businessplan

Elke investeerder kijkt met 100% zekerheid naar 1 ding: je businessplan. Als je geen goed doordacht businessplan hebt, dan leidt dat onherroepelijk tot minder of zelfs geen belangstelling.

Het fijne van een businessplan is dat het je dwingt om over belangrijke zaken na te denken. In die zin geeft het ondernemers, en niet alleen startup oprichters, de mogelijkheid om periodiek te reflecteren op zaken als voortgang, risico’s zodat waar nodig de strategie kan worden aangepast.

Een goed businessplan heeft een aantal noodzakelijke elementen, waaronder een beschrijving van je product, de markt en je ideale klant. Een gemakkelijke manier om een overzichtelijk businessplan te maken is starten met een Business Model Canvas.

Behalve de elementen uit een business model canvas is hoe je omgaat met risico’s is absoluut een noodzakelijk element van je business plan. Daaraan kunnen investeerders namelijk zien of je serieus met hun geld omgaat. En of je productlancering kans van slagen heeft.

Je productlancering

Veel grotere investeerders willen pas investeren nadat je product succesvol gelanceerd is. Dat verlaagt de hoeveelheid risico voor die investeerders aanzienlijk. Het is niet voor niets dat Venture Capitalist Marc Andreessen ooit het volgende zei.

“I believe that the life of any startup can be divided into two parts: before product/market fit (call this “BPMF”) and after product/market fit (“APMF”)” – Marc Andreessen

Een productlancering is een belangrijke stap op weg naar product market fit. Een geslaagde productlancering leidt tot meer toegang tot extern kapitaal waarmee je dan je bedrijfsmodel werkend kunt zien te krijgen.

Daarnaast levert een product wat in de markt staat natuurlijk ook omzet op. En die omzet zorgt ervoor dat er een basis ligt om als startup straks minder afhankelijk te zijn van extern geld. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat het bedrijf zelfstandig verder kan.

Daarmee is een succesvolle productlancering is een van de belangrijkste risico’s voor investeerders in jouw startup. Om voldoende vertrouwen te hebben in die onderneming zullen ze daar een goed doortimmert plan voor willen zien, met budget en waarbij over risico’s is nagedacht. Op die manier kunnen ze een betere afweging maken om in je startup te investeren.

Wat is het risico voor een investeerder in jouw startup?

Voordat een investeerder geld in je startup steekt, zal hij eerst een grondig onderzoek doen naar het risico dat hij neemt. Daarbij kijkt hij niet alleen naar jouw startup maar ook naar zijn eigen voorkeuren en risk appetite.

Een goed businessplan helpt een investeerder bij het inschatten van het risico wat hij neemt. Daarom help ik startups in de voorbereiding op hun productlancering ook bij het schrijven en updaten van hun businessplan. Wil je daar meer over weten, boek dan een gratis Launch Strategy Call.

Wil je meer weten over wat er allemaal komt kijken bij een productlancering? Schrijf je dan hieronder in voor Launch Stories. Je krijgt dan elke maand een verhaal over wat ik leer bij het lanceren van producten van mijn klanten. 

Share :

en_GB

Pin It on Pinterest

Subscribe to Launch Stories

Enter your name and e-mail to learn about product launch related topics like marketing, planning, social media, risk management, planning and funding.