Een succesvolle productlancering start met het opstellen van een productlancering stappenplan. Want dat plan is de basis voor alle acties die je tijdens een productlancering uitvoert. In dit artikel leg ik stap voor stap uit welke elementen minimaal onderdeel zijn van een zo’n stappenplan.

Afbeelding van 3 mensen die bezig zijn met een houten raket en tandwieltjes. Het is een afbeelding bij een blog over een productlancering stappenplan

Daarbij ga ik ervanuit dat het product zo goed als af is en dat het getest is op veiligheid, werking, etc. Dat betekent niet dat je pas met dit stappenplan kunt beginnen als je daarmee klaar bent. Idealiter is je plan klaar op het moment dat je startup er klaar voor is om je product te lanceren.

Waarom is een productlancering stappenplan belangrijk?

Het planmatig aanpakken van een productlancering vergroot de kans op een succesvolle lancering. Een geslaagde productlancering is vooral veel plannen, meten en bijsturen.

Maar het is geen garantie. Want zelfs grote bedrijven als Coca-Cola maken er soms een potje van. Het is niet voor niets dat de kans op een succesvolle productlancering rond de 5% ligt.

Een goed productlancering stappenplan bevat daarom ook maatregelen voor als het onverhoopt foute boel is. Want als blijkt dat je product er toch nog niet klaar voor is, wil je dat op tijd weten. Want dan hoef je geen geld en tijd uit te geven aan zaken waar je niets aan hebt. In die zin is een goed stappenplan dus ook een verzekering voor als het misgaat.

Je kunt dus wel stellen dat dit stappenplan een essentieel onderdeel is van je go-to-market strategie.

Randvoorwaarden bij een productlancering

Voordat je een product succesvol kunt lanceren, is het belangrijk om te begrijpen wie je klant echt is en welk probleem je voor hem of haar oplost. Op basis van die kennis kun je een Minimum Viable Product bouwen en testen. En je kunt een duidelijke value proposition opstellen.

Verder is het belangrijk dat je product goed getest is. Dat wil zeggen dat je product de benodigde CE-markering heeft en dat je, al dan niet via een clinical trial, hebt aangetoond dat het product ook doet wat je belooft.

Tot slot heb je budget nodig voor de lancering. Dat is een investering in de toekomst van je startup, want zonder succesvolle productlancering is de kans dat je het overleefd klein. Bij de lancering moet je ongeveer 25% van je budget reserveren voor marketing.

De 10 stappen van het productlancering stappenplan

Stap 1: bepaal wanneer je het product wilt lanceren.

Een plan zonder deadline is geen plan. Als je geen lanceerdatum hebt, kun je ook niet plannen en prioriteiten stellen. En het geeft je de mogelijkheid om afwijkingen tijdig te constateren en bij te sturen.

Stap 2: bepaal wanneer je lancering een succes is

Net zoals een plan zonder deadlines niet werkt, werkt een plan zonder succescriteria ook niet. Daarbij zullen investeerders en medewerkers willen weten wat het doel is qua omzet, winst, aantal producten, etc. Vergeet daarbij trouwens niet om te kijken naar klanttevredenheid. Want zeker in het begin zul je afhankelijk zijn van hun mond-op-mond reclame.

Maar ook tijdens een lancering zijn er succescriteria die in kaart gebracht moeten worden. Denk daarbij aan de hoeveelheid websiteverkeer, mensen op je e-mail lijst, voortgang advertentiecampagne, etc.

Stap 3: bepaal de belangrijkste stappen en benoem een PTA

Op weg naar een succesvolle productlancering heb je stappen die zo belangrijk zijn dat het slagen van je productlancering ervan afhangt. Een logisch voorbeeld van zo’n stap is het klaar zijn met het testen van je product. Maar ook het mission ready zijn van je website, je socials en je eigen team vallen daaronder.

Omdat deze stappen zo belangrijk zijn wil je ervoor zorgen dat deze activiteiten van tevoren bepaald zijn en dat je daar een vast aanspreekpunt voor hebt die zorgt voor de uitvoering. Die persoon heet een Person To Act. Het hebben van een PTA voor elke belangrijke stap in het lanceerproces geeft rust en duidelijkheid, zowel qua verantwoordelijkheid als qua communicatie.

Stap 4: bepaal je afhankelijkheden

Als je eenmaal in kaart hebt wat de belangrijkste activiteiten zijn bij je lancering zijn en wie ervoor verantwoordelijk is, wordt het tijd om in kaart te brengen of er afhankelijkheden zijn.

Bijvoorbeeld: als je leveranciers de onderdelen niet op tijd leveren, dan is je MVP niet op tijd klaar. Daardoor kun je niet starten met de verkoop ervan. En als je niet van tevoren hebt bepaald waar kapotte producten naartoe kunnen worden gestuurd, dan leidt dat waarschijnlijk tot boze klanten.

Dit soort afhankelijkheden of dependencies wil je in kaart hebben voordat je aan een productlancering begint. Het in kaart brengen is daarom een belangrijk onderdeel van een productlancering stappenplan.

Stap 5: bepaal je tollgates

Op basis van je deadline, je succescriteria, kritische acties en afhankelijkheden kun je tollgates opstellen. Tollgates zijn de go/no go momenten. Met het gebruik van tollgates bepaal je of je genoeg vorderingen maakt om je product volgens plan te lanceren.

Dit stelt je in staat tijdig bij te sturen of (als er te veel misgaat) de lancering uit of af te stellen zonder dat je onnodig geld en tijd kost.

Stap 6: bepaal je budget

Een productlancering kost geld maar je wilt ook weer niet te veel uitgeven. Dus zorg dat je voldoende budget hebt. In een stappenplan heb je deze informatie nodig om te bepalen hoeveel geld je aan welke activiteit uitgeeft.

Een budget opstellen stelt je trouwens ook in staat om de kosten van je productlancering niet uit de hand te laten lopen.

Stap 7: bepaal je IT systemen

Tegenwoordig kunnen we niet meer zonder IT. Of het nou is voor het schrijven van het plan, het bijhouden van je boekhouding, je website of het maken van mooie visuals: er komt IT bij kijken. Om te zorgen dat je de juiste zaken aan elkaar knoopt, is een overzicht van je IT-stack dus onmisbaar.

Stap 8: benoem een projectleider

Een geslaagde uitvoering van een productlancering stappenplan is grotendeels afhankelijk van goed overzicht en duidelijke regie. Er moet iemand zijn die beslissingen neemt of voorkookt. Iemand die kritische vragen kan stellen en die overzicht kan houden. Dat is een projectleider.

Stap 9: bepaal je productlancering marketing plan

Een geslaagde productlancering is zwaar afhankelijk van goede marketing. Zaken als je waarde propositie, aannames voor alle tests, je prijs, je servicestrategie, je promotie en hoeveel personeel en geld daarvoor nodig is, komen daarin terug. Dit marketing plan kun je los schrijven maar ook onderdeel maken van je productlancering stappenplan.

Stap 10: schrijf je persbericht en organiseer je launch party

Geen lancering is compleet zonder een goede launch party. Dit is de manier om buzz te genereren rondom je productlancering. Daarnaast, na zo hard werken hebben jij en je team dat feestje wel verdiend.

En als je daarbij wilt dat pers op de hoogte is van je productlancering, dan kun je ook niet zonder persbericht. Pro tip is om te beginnen met het schrijven aan het begin van je productlancering stappenplan. Dan hoef je het aan het eind alleen nog maar fijn te slijpen.

Tot slot

Nu weet je welke 10 stappen je moet nemen om tot een succesvol productlancering stappenplan te komen. Zoals je ziet is het vooral een kwestie van veel plannen, opvolgen en bijsturen. Dit kun je natuurlijk als CEO van je startup zelf doen, maar een ervaren projectleider of product lancering marketer kan daarbij ook uitkomst bieden.

Als je wilt weten welke mogelijkheden True Story Company op dat gebied heeft, boek dan een launch strategy call. Aan de hand van je huidige productlancering stappenplan brengen we samen in kaart welke oplossing voor jouw startup het beste past.

Ontvang

Launch Stories

Schrijf je in en krijg elke 2 weken een nieuwe launch story in je mailbox.

True Story Company contactform

Dank je wel, je ontvangt nu Launch Stories

Pin It on Pinterest